تفاوت سیم و کابل: سیم‌ها و کابل‌های از جمله تجهیزاتی هستند که دارای تفاوت‌های بسیاری می‌باشند و ممکن است در اصطلاح با یکدیگر اشتباه شوند. یک سیم از یک رشته یا گروهی از رشته‌های ماده رسانای الکتریکی (رسانا) تشکیل شده است. این ماده به طور معمول از آلومینیوم یا مس تشکیل شده است. سیم‌ها می‌توانند لخت باشند، یا در یک غلاف محافظ یا رنگی پوشانده شده باشند.

سیم‌های برق رسانایی هستند که برق را از یک منبع، معمولاً یک ترانسفورماتور نزدیک، به یک خروجی در خانه یا محل کار شما منتقل می‌کنند. آن‌ها برق را در لوازم‌خانگی و دستگاه‌های الکترونیکی هدایت می‌کنند. سیم‌های برق در مقادیر مختلف، محافظ و اندازه‌های مختلف برای کنترل بارهای مختلف الکتریکی و شرایط مختلفی که در آن‌ها استفاده می‌شود، وجود دارند.

اگرچه می‌توان آن‌ها را از آلومینیوم و سایر مواد تهیه کرد اما تقریباً همه سیم‌های برق از مس ساخته شده‌اند. تفاوت اساسی بین سیم‌ها و کابل‌ها این است که سیم تک واحد است در حالی که کابل یک گروه از هادی‌ها است در حالی که هم سیم و هم کابل از جنس ماده مشترکی مانند مس یا آلومینیوم هستند. معمولاً سیم‌ها به صورت پیچ خورده‌اند.

بعضی از سیم‌ها با لایه نازک PVC پوشانده شده‌اند اما کابل‌ها معمولا به طور موازی کار می‌کنند و به هم تابیده یا به هم متصل شده‌اند. کابل‌ها برای اهداف ایمنی از یک غلاف داخلی و خارجی ساخته شده‌اند. یک سیم با قطرش اندازه‌گیری می‌شود.

هرچه قطر سیم کوچک‌تر باشد، سیم ضخیم‌تر است. ولت مناسب در کاربردهای مسکونی ۱۰ و ۲۰ ولت است. سیم‌های بزرگ جریان بیشتری دارند و با سوختن فیوز می‌توانند به لوازم خانگی آسیب برسانند.

انواع سیم

تفاوت سیم و کابل : سیم‌های تک رسانا متداول‌ترین نوع سیم‌های الکتریکی هستند. دونوع سیم تک رسانا وجود دارد: رشته‌ای و جامد. سیم‌های رشته‌ای را در بسیاری از وسایل الکترونیکی رایج مانند شارژرهای تلفن همراه پیدا خواهید کرد زیرا انعطاف‌پذیر هستند. سیم‌های جامد محکم هستند و الکتریسیته را بهتر هدایت می‌کنند و وقتی سیم طولانی و یکنواخت است از آن‌ها استفاده می‌شود.

ترموپلاستیک مقاوم در برابر آب با پوشش نایلون و ترموپلاستیک با پوشش نایلون با مقاومت بالا در برابر حرارت متداول ترین انواع سیم‌های تک رسانا هستند. سیم جامد دارای یک رسانای منفرد است که معمولاً توسط غلاف رنگی محافظت می‌شود. این سیم مقاومت کمتری دارد و بهترین استفاده آن در فرکانس‌های بالاتر است.. سیم رشته‌ای مقاومت بالاتری در برابر سایش فلز نشان می‌دهد.

استاندارد سیم

یک سیم استاندارد شامل بسیاری از رشته‌های سیم نازک است که به هم تابیده شده‌اند. این سیم‌ها در مواردی که به انعطاف‌پذیری نیاز باشد، استفاده می‌شوند. سیم‌های استاندارد دارای سطح مقطع بزرگتری نسبت به سیم جامد هستند.

سیم افشان به دلیل این که از تعداد زیادی سیم مسی نازک به هم تابیده تشکیل شده است بسیار نرم می‌باشد و دارای قابلیت انعطاف بالایی است لذا در سیم‌کشی ساختمان استفاده می‌شود.

سیم نیمه افشان مابین سیم‌های مفتولی و افشان است. تعداد رشته‌ها و انعطاف این نوع سیم به مراتب از سیم‌های افشان کم‌تر است و ولتاژ نامی این سیم ۴۵۰ تا ۷۵۰ ولت می‌باشد.

انواع کابل

هر کابل از چهار بخش رسانا، عایق و محافظ الکتریکی و محافظ مکانیکی تشکیل شده است.

رسانا وظیفه انتقال جریان الکتریکی را بر عهده دارد. برای انتقال الکتریسیته از چهار فلز مس، آلومینیوم، طلا و نقره به عنوان هادی استفاده می‌شود.

کابل جفت پیچ خورده شامل ۲ کابل به هم تابیده شده است.  پیچش این کابل می‌تواند از نوسان تولید شده توسط اتصال مغناطیسی جلوگیری کند و بنابراین برای انتقال سیگنال‌ها استفاده می‌شود. کابل جفت پیچ خورده به طور کلی در ارتباطات داده و ارتباط از راه دور به کار می‌رود.

کابل چند رسانا دارای ۲ یا بیش از ۲ هادی است که عایق‌بندی شده‌اند و هدف آن‌ها محافظت از یکپارچگی سیگنال است. هر دو کابل جفت تابیده شده‌اند.

 کابل کواکسیال دارای یک هادی داخلی است که توسط یک هادی فویل خارجی موازی احاطه شده است که توسط لایه‌های عایق محافظت می‌شود. در این کابل ۲ هادی توسط یک دی الکتریک عایق از یکدیگر جدا می‌شوند. این کابل‌ها معمولا در کابل تلویزیون استفاده می‌شوند زیرا عملکرد آن‌ها نسبت به کابل جفت تابیده پایدارتر است.

کابل فیبر نوری سیگنال‌ها را از طریق یک رشته نخ شیشه‌ای منتقل می‌کند و در مقایسه با هادی فلزی پهنای باند بیشتری دارد. این کابل‌ها می‌توانند اطلاعات و داده‌های بیشتری را حمل کنند به همین دلیل از کابل های فیبر نوری به جای کابل‌های مسی سنتی استفاده می‌شود.

کابل ربان از چند کابل کوچک موازی تشکیل شده است و برای پیوند دادن لوازم جانبی به کار می‌رود.

کابل فشار قوی از مس یا آلومینیوم ساخته شده است و توانایی تحمل ولتاژهای بالا را دارد.

کابل فشار ضعیف از جنس مس یا آلومینیوم است و ولتاژ تا ۱۰۰۰ ولت را تحمل می‌کند.

برای مشاهده انواع سیم و کابل می‌توانید به فروشگاه کابل باختر ایرانیان مراجعه کنید.

عایق کابل

عایق‌ها را به دو دسته‌ی ترموپلاستیک و ترموست تقسیم می‌کنند. عایق‌های ترموپلاستیک در مقابل حرارت حساس هستند و چنانچه میزان حرارت از مقدار مشخصی بالاتر رود، تغییر شکل داده و ذوب می‌شوند. عایق‌های ترموست در برابر حرارت مقاوم بوده و دچار تغییر شکل نمی‌شوند.

حفاظ الکتریکی شامل اسکرین نوار مسی یا آلومینیومی، شیلد مسی و شیلد بافته‌شده‌ی مسی (آلومینیومی) می‌باشد که باعث جلوگیری از ایجاد نویز می‌شوند.حفاظ مکانیکی برای جلوگیری از آسیب به کابل در برابر ضربه، اجسام سنگین، بریدگی و حیوانات جونده، در برخی از انواع کابل تعبیه می‌شود.

کابل‌های دارای حفاظ مکانیکی را اصطلاحا مسلح و کابل‌های فاقد آن را غیر مسلح می‌نامند. کابل‌های مکانیکی برای حمل اشیا و بالا کشیدن آن‌ها استفاده می‌شوند و کابل‌های الکتریکی برای اهداف مختلفی به کار می‌روند.

کاربرد کابل

تفاوت سیم و کابل : از کابل‌های چندرسانا در پشت دیوارهای خانه و برای اتصال وسایل سنگین مانند ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی استفاده می‌شود.  این کابل‌های الکتریکی که معمولاً غیر فلزی نامیده می‌شوند، از سیم داغ تشکیل شده‌اند. کابل‌های غیر فلزی برای وسایل سنگین همیشه با روکش سیاه پوشانده می‌شوند و برای استفاده در مدارهای ۱۲۰و ۱۴۰ ولت طراحی شده‌اند.

کابل سیم فلزی یا MC، در یک پوشش فلزی مارپیچ قرار دارد و معمولاً آلومینیومی است. کابل MC عمدتاً به دلیل توانایی تحمل بارهای سنگین کاربردهای صنعتی دارد و پوشش فلزی آن محافظت در برابر خرابی سیم و کاهش خطرات ناشی از آتش‌سوزی را برعهده دارد. کابل MC به دلیل مواد سازنده‌اش و کاربردهایی که دارد، گران‌تر است.

ویژگی کابل

کابل‌های چند رشته‌ای یا چند سیم دارای انعطاف‌پذیری بیشتری هستند. این کابل‌ها مقاومت بیشتری در برابر تغییرات آب و هوا نشان می‌دهند. کابل‌های چند سیمه یا چند رشته‌ای گران‌تر هستند. از سیم‌های تک رشته‌ای و مفتولی معمولا برای نقل و انتقال اشیا یا بکسل کردن استفاده می‌شود. هرچه کابل ضخیم‌تر باشد سرعت عبور الکترون‌ها در آن بیشتر می‌شود. به ازای ضخامت بیشتر کابل ولتاژ برق بیشتر می‌شود. هرچه طول کابل بیشتر باشد به دلیل افزایش مقاومت از کیفیت آن کاسته می‌شود. کابل‌های ضخیم‌تر گران‌تر و با کیفیت‌تر هستند.